KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU 52. MADDESİ NEDİR, BU MADDENİN İHLAL EDİLMESİ HALİNDE KUSUR ORANI NE OLACAKTIR?
Karayolları Trafik Kanunu trafik düzenleme ve denetlemeleri açısından oluşturulmuştur. KTK 52/1-a, 52/1-b, 52/1-c ve 52/1-d maddeleri ise trafik kazalarında sıkça arşımıza çıkmakta ve kusur oranları kaza yapanlar tarafından sıklıkla aran maktadır. Öncelikle KTK 52. Maddesi nedir bakalım:
KTK 52. m. “Sürücüler:
- a) Kavşaklara yaklaşırken, dönemeçlere girerken, tepe üstlerine yaklaşırken, dönemeçli yollarda ilerlerken, yaya geçitlerine, hemzemin geçitlere, tünellere, dar köprü ve menfezlere yaklaşırken, yapım ve onarım alanlarına girerken, hızlarını azaltmak,
- b) Hızlarını, kullandıkları aracın yük ve teknik özelliğine, görüş, yol, hava ve trafik durumunun gerektirdiği şartlara uydurmak,
- c) Diğer bir aracı izlerken yukarıdaki fıkrada belirlenen durumları göz önünde tutarak güvenli bir mesafe bırakmak,
- d) Kol ve grup halinde araç kullananlar, araçları arasında yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olarak diğer araçların güvenle girebilecekleri açıklıklar bulundurmak,
Zorundadırlar.”
Yani Karayolları Trafik Kanunun bu maddesi genel olarak hız ve araç mesafesine ilişkin olarak düzenleme yapmış olup yukarıda belirtilen kanun hükümlerine uyulmadığı takdirde araç sürücülerinin cezalandırılmasını öngörmüştür.
KTK 52 Tali Kusur maddesidir. Başka bir deyişle kazanın meydana gelmesinde ikincil bir etkendir. Kusur oranı %25 kusur oranını ifade etmektedir.
Kazada kusur oranının asli-tali olması oldukça önemlidir. Zira gerek maddi hasarlı ve gerekse de araç değer kaybı-araç hasar bedeli belirlenirken bu oran üzerinden ödeme yapılmaktadır. Yani bu kuralı ihlal eden sürücüler ve araç ruhsat sahipleri kazaya bağlı olarak meydana gelen tüm zararlardan %25 oranında sorumlu tutulacaktır.