KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU 57. MADDESİ NEDİR, BU MADDENİN İHLAL EDİLMESİ HALİNDE KUSUR ORANI NE OLACAKTIR?

KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU 57. MADDESİ NEDİR, BU MADDENİN İHLAL EDİLMESİ HALİNDE KUSUR ORANI NE OLACAKTIR?

 

Karayolları Trafik Kanunu trafik düzenleme ve denetlemeleri açısından oluşturulmuştur. KTK 57/1-a, 57/1-b ve 57/1-c maddeleri ise trafik kazalarında sıkça arşımıza çıkmakta ve kusur oranları kaza yapanlar tarafından sıklıkla aran maktadır. Öncelikle KTK 57. Maddesi nedir bakalım:

KTK 57. Md. “Kavşaklarda aşağıdaki kurallar uygulanır.

  1. a) Kavşağa yaklaşan sürücüler kavşaktaki şartlara uyacak şekilde yavaşlamak, dikkatli olmak, geçiş hakkı olan araçların önce geçmesine imkan vermek zorundadırlar.
  2. b) Trafik zabıtası veya trafik işaret levhası veya ışıklı trafik işaret cihazları bulunmayan kavşaklarda;
  3. Bütün sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip olan araçlara,
  4. Bütün sürücüler doğru geçmekte olan tramvaylara,
  5. Doğru geçen tramvay hattı bulunan karayoluna çıkan sürücüler bu yoldan gelen araçlara,
  6. Bölünmüş yola çıkan sürücüler bu yoldan geçen araçlara,
  7. Tali yoldan anayola çıkan sürücüler anayoldan gelen araçlara,
  8. Dönel kavşağa gelen sürücüler dönel kavşak içindeki araçlara,
  9. Bir iz veya mülkten çıkan sürücüler, karayolundan gelen araçlara,
  10. c) Kavşak kollarının trafik yoğunluğu bakımından farklı oldukları işaretlerle belirlenmemiş ise;
  11. Motorsuz araç sürücüleri motorlu araçlara,
  12. Motorlu araçlardan soldaki sağdan gelen araca,

Geçiş hakkını vermek zorundadırlar.

  1. d) (Ek: 21/5/1997-4262/4 md.) Işıklı trafik işaretleri izin verse bile trafik akımı; kendisini kavşak içinde durmaya zorlayacak veya diğer doğrultudaki trafiğin geçişine engel olacak ise, sürücülerin kavşağa girmeleri yasaktır.
  2. e) (Ek: 21/5/1997-4262/4 md.) Trafik zabıtası, yetkili kişi veya trafik ışıklı işareti ile yönetilen kavşaklarda, sürücüler, kavşağı en kısa zamanda geçmek zorundadırlar. Sürücülerin gereksiz olarak yavaşlamaları, durmaları, taşıttan inmeleri, taşıt veya araçların motorlarını durdurmaları yasaktır.
  3. f) (Ek: 21/5/1997-4262/4 md.) Aksine bir işaret olmadıkça, bütün kavşaklarda araçlar ray üzerinde hareket eden taşıtlara ilk geçiş hakkını vermek zorundadır.

(Değişik: 21/5/1997-4262/4 md.) Bu madde hükümlerine uymayan sürücüler 1 800 000 lira para cezası ile cezalandırılırlar.”

Yani KTK 57. Maddesi genel olarak kavşaklarda geçiş hakkı ve geçiş üstünlüğünü düzenlemiş olup, kanun da belirtilen geçiş hakkı ve geçiş üstünlüğü kurallarına uyulmaması halinde sürücülerin cezalandırılmasını öngörmüştür. Bu madde kapsamında belirtilen kurallara uymamak ise asli kusur olarak kabul edilmekte olup %75 kusur oranını belirtmektedir. Kaza tespit tutanağında KTK 57. Maddesinin her bir bendindeki kuralı ihlal ettiği tespit edilen sürücüler %75 kusur oranı dahilinde kazaya bağlı olarak meydana gelen zararlardan sorumlu tutulacaktır.

“Adaleti savunmaktan vazgeçtiğimizde, hukukun üstünlüğü tehlikeye girer. Adaleti savunmak, ona inanmak ve uygulamak, özgürlüğümüzü korumanın temelidir.” by Robert F. Kennedy

Avukat-Selim-Ünal-3
Avukat-Selim-Ünal-2
Hemen Arayın